Project Blinde Liefde voor Salsa

140416_blindeliefdevoorsalsa_canwood_voorkant_zps45c0353a[1]

Projectvoorstel

‘Blinde liefde voor salsa’, is ontstaan via een zoektocht naar leuke non-visuele sport en recreatie voor zowel blinden en slechtzienden als goedzienden.

Initiatiefnemer

Annemarie Nodelijk, 30 jaar en slechtziend. Haar slechtziendheid is niet aangeboren. Zeven jaar geleden is een hersentumor geconstateerd. Deze hersentumor heeft haar oogzenuw beschadigd. De beschadiging houdt in dat haar rechteroog blind is en    haar linkeroog een beperkt gezichtsveld heeft (koker visie).

Wat betekent het om blind of slechtziend te zijn ?

Blind- en slechtziendheid betekent dat je in het dagelijkse leven niet in het tempo meedraait zoals anderen. Dit komt omdat slechtziendheid veel energie kost. Probeer eens door een rietje tekst te lezen.

Plus als je blind bent gelden er ook veiligheidsvoorschriften, die je moet naleven. Door erg voorzichtig te zijn kom je heel ver, maar je hebt alsnog veel hulp nodig. Door deze handicap is men vaak activiteiten buitenshuis te beperken en soms zelfs tot volledig thuisblijven. Zo raakt men totaal afhankelijk  van andermans hulp.

Je moet steeds weer activiteiten zoeken die goed te combineren zijn met de handicap. Op arbeidsgebied  is dit vaak lastig, omdat men een stuk trager werkt en meer hulp nodig heeft. Door ongeduld en onbegrip van de maatschappij raakt men hierdoor in een isolement.

Om dit te voorkomen is er begrip vanuit de maatschappij nodig en het vergroten van aanbod van activiteiten voor blinden en slechtzienden.

Doel

Het project ‘Blinde liefde voor salsa’ brengt blinden/slechtzienden en goedzienden samen door met elkaar salsa te leren dansen.  Dit concept is vernieuwend en heeft daardoor veel aandacht gekregen in de media. O.a. bij het TV programma  ‘De wandeling’, ‘RTV Rijnmond’ en ‘ROSA  digitaal’ .

Om dit project te promoten zijn er meerdere persberichten geplaatst in verschillende media zoals kranten, tijdschriften en internet. Dit alles zorgt voor meer naamsbekendheid, waardoor het project groeit !

Uitvoering

Salsa is een prima non-visuele sport. Dit doordat je altijd met twee personen danst. Dansen moet je aanvoelen en je hoeft je ogen niet te gebruiken. De combinatie van dansen met ‘goedzienden’ zorgt voor interactie en participatie in de samenleving. Dit is waar blinden en slechtzienden vaak naar verlangen.

Ook zorgt het voor meer begrip. De salsa danslessen worden verzorgd door twee professionele dansinstructeurs (m/v).

Wat biedt ‘Blinde Liefde voor Salsa’ voor uw organisatie?

• We bieden blinden en slechtzienden heraansluiting in de maatschappij.
  • Dit project brengt meer begrip voor blinden en slechtzienden.
  • Door een vaste locatie te hebben krijgt het ook meer ‘exposure’ en zal voor meer naamsbekendheid zorgen.
  • Meer ‘exposure’ zorgt voor meer naamsbekendheid, ook voor uw fonds en/of sponsoring.
  • Extra aandacht voor uw fonds d.m.v. het vermelding van uw naam op flyers en posters, website, facebook, tv en radio.
  • Extra beschrijving van uw bijdragen binnen het  project komt op de website.
  • Grote spandoeken met de naam van uw fonds worden tijdens evenementen vermeld.

Uitbreiding van het ‘Blinde Liefde voor Salsa’ concept draagt bij aan:

• Meer inlevingsvermogen in elkaars beperkingen
  • Bewustwording van leven met een visuele handicap
  • Elkaar motiveren en enthousiasmeren
  • Jezelf meer waarderen